Šolska knjižnica v Mozirju
V del večnamenskega prostora smo umestili novo šolsko knjižnico s pripadajočimi prostori za skupinsko in individualno delo.
Lokacija: Mozirje
Leto izvedbe: 2020–2021
Naročnik: Občina Mozirje
Kvadratura: 465 m²
Tipologija projekta: prostori za izobraževanje in šport
Fotografije in video: Sara Tekavc, POGLEJME
Učenci so zares potrebovali novo knjižnico
Obstoječa šolska knjižnica je bila povsem neustrezna. Bila je premajhna, oprema pa dotrajana. V prostorih ni bilo mogoče izvajati predpisanih programov in jih deliti na različna območja. Želja naročnika je bila povečati knjižnične prostore in v njih dodatno zasnovati kotičke, v katerih bo možno izvajati učne procese. Želel je tudi ločene prostore oziroma kabinete za opravljanje specialnega pedagoškega dela.
Kako smo LISTavci sodelovali pri projektu?
Pripravili smo idejno zasnovo nove ureditve knjižnice in večnamenskega prostora, zasnovali smo arhitekturne načrte za izvedbo celotnega projekta (gradnja in notranja oprema) in z investitorjem sodelovali do konca pridobitve uporabnega dovoljenja.
Zasnova novih prostorov je predvidevala:
- umestitev dvoetažne knjižnice (prvi raster telovadnice in del servisnih prostorov);
- posodobitev večnamenskega prostora;
- preureditev servisnega programa v pritličju.
MALI OZ. VELIK UČENJAK JE BIL VODILO NAČRTOVANJA NOVIH PROSTOROV
Ko smo se lotili načrtovanja novih knjižničnih in večnamenskih prostorov, smo imeli ves čas v mislih tiste, ki bodo prostore najpogosteje uporabljali, torej učence. Pa ne samo učence. Tudi knjižničarko, ki bo v prostorih vsakodnevno opravljala svoje delo. Na eni strani smo knjižničarki želeli zagotoviti udoben in prijeten prostor, v katerem bo lahko učinkovito opravljala svoje delo, na drugi strani pa učencem ponuditi vabljiv kotiček, v katerem bodo lahko v miru prebirali knjige ter se družili. Ker jim tekom pouka pogosto primanjkuje zasebnosti, smo jim želeli zagotoviti prostor, kamor se lahko umaknejo in se sprostijo.
Nastala je dvoetažna knjižnica
Novo dvoetažno knjižnico smo umestili v staro telovadnico oziroma večnamenski prostor šole. To smo storili tako, da smo odvzeli približno ¼ tlorisa telovadnice in vanj v dva nivoja umestili novo šolsko knjižnico z dodatnimi prostori za individualno šolsko delo. Med knjižnico in preostalim delom večnamenskega prostora smo po celotni širini predvideli steno. Vanjo smo umestili velike bralne niše, ki ohranjajo povezavo med večnamenskim prostorom in knjižnico. S tem smo knjižnici zagotovili nekaj dodatne svetlobe, učencem pa omogočili, da v bralnih nišah prebirajo knjige, se družijo in izvajajo druge dejavnosti.
Poskrbeli smo za dobro osvetljenost prostorov
Ogromno pozornosti smo posvetili tudi elementu svetlobe. Naravna osvetljenost prostorov, še posebej šolskih, je ključna. Da bi bili prostori čim bolj osvetljeni, smo ohranili vse steklene površine. Dodatno svetlobo smo v prostor pripeljali z novim oknom, ki meji na obstoječi atrij. Naravno osvetlitev smo dopolnili s kakovostno in premišljeno nameščeno umetno osvetlitvijo. Igra svetil in svetlobe nas pospremi, ko se preko novega stopnišča povzpnemo v galerijo knjižnice.
PREVLADUJEJO NEVTRALNE BARVE
Pohištvo v knjižnici je v nevtralnih barvah. Ogromno je polic in predalov za shranjevanje različnih šolskih stvari. Tako ima knjižničarka dovolj možnosti, da na police razstavi knjige in ostalo knjižnično gradivo. Knjižničarki smo v neposredni bližini delovnega mesta zagotovili predale in omare, ki jih lahko uporablja za shranjevanje tako osebnih kot službenih stvari. Glede na to, da ogromno čas preživi v sedečem položaju, je pomembno, da ima udoben, nastavljiv stol in pa prostorono delovno mizo.
V galeriji knjižnice so nameščene klopi, na katerih lahko učenci posedajo, ko prebirajo knjige, poslušajo pravljice ali se družijo s prijatelji. Za učence najbolj privlačne so pod klopmi nameščene blazine, ki se izvlečejo in razstavijo. Učenci jih lahko v prostoru sestavljajo in nameščajo poljubno. To pa omogoča, da se več učencev hkrati nahaja v prostoru in posluša pravljico, predavanje … ter ob tem sedi na udobnem sedišču.
IZVLEČNE MIZE OMOGOČAJO OGROMNO FLEKSIBILNOSTI PRI UREDITVI PROSTORA
V galeriji knjižnice je tudi nekaj fleksibilnih lesenih miz, ki se enostavno izvlečejo izpod pulta. Učenci jih lahko poljubno razporedijo po prostoru in tako raznolike učne dejavnosti opravljajo samostojno, v paru ali skupini. Zelo se nam zdi pomembno, da se mize enostavno izvlečejo in pospravijo, saj lahko to naredijo učenci sami brez pomoči odraslih. To pa je ključno pri spodbujanju njihove samostojnosti.
PONOSNI SMO, DA UČENCI V NOVE PROSTORE RADI ZAHAJAJO
Res nas veseli, da otroci radi pridejo v nove prostore – vsaj tako pravi knjižničarka. Za njih smo namreč želeli ustvariti nekoliko drugačen igriv, prijeten in uporaben prostor.
Ponosni smo na čudovite bralne niše, ki otrokom omogočajo kratkotrajen odmik in mir v razgibanem šolskem prostoru. V nišah se lahko umirijo in prebirajo knjige.
Odlična rešitev se nam zdi tudi funkcionalno oblazinjeno pohištvo, ki poskrbi za udobje in igrivost prostora.
Izpostavili pa bi radi tudi barvna svetila, nameščena nad stopniščem, ki vodi v galerijo knjižnice. Zares dobro osvetlijo in popestrijo celotno knjižnico ter v njej pričarajo igrivo vzdušje, ki ga je v šolskem prostoru občasno premalo.